Lagunalonga

Venti di Cultura propone un viaggio attraverso l’interezza della laguna di Venezia, lungo il complesso confine con la terraferma ed i suoi affluenti, nel quale il continuo rincorrersi di terra e acqua esprime una complessità unica al mondo, dove in un palinsesto di paesaggi si sovrappongono figure e temporalità assai diverse tra loro.

Molti sono gli scenari che s'incontrano: dai borghi marinari lagunari ai paesi di campagna lungo i fiumi, dalla rete di ville lungo la riviera del Brenta alle strutture industriali attive e dimesse, dalle isole monofunzionali agli arcipelaghi abitati, dalle aree naturali di barena e velme, al bosco delle casse di colmata e alle valli da pesca.

Tanto l’immagine di Venezia rischia di essere lo stereotipo da cartolina, fatto di gondole, palazzi e chiese, tanto l’immagine della Laguna è polimorfa e corrisponde al policentrismo dell’arcipelago.
Lagunalonga è quindi un cabotaggio culturale dedicato alla pianta polimorfa (Braudel) della laguna di Venezia, una sequenza di “passeggiate patrimoniali” che seguono il ritmo lento delle imbarcazioni lagunari alla riscoperta dei musei della cultura materiale, delle produzioni e dell’ambiente, siti che si trasformano in porte d’accesso al patrimonio culturale e produttivo legato al territorio, sia per i cittadini che per i turisti.

 

Venti di Cultura offers a journey along the entire Venice Lagoon, down to its perimeter, the mainland, and its tributaries - where the millenary interactions between land and water keeps shaping a composite pattern unique in the world. The Venice lagoon is indeed a palimpsest of landscapes, where very different figures and temporalities.

Lagunalonga crosses many landscapes: from seafaring villages distributed in the lagoon to countryside villages along the rivers, from the network of historical villas along the coast to the industrial structures either in use or abandoned, from mono-functional islands to densely inhabited archipelagos, from natural areas of marsh, barena and velme to the woods in the unoccupied island, and to the fishing valleys.

As the image of Venice is likely to be the stereotypical postcard made of gondolas, palaces and churches,so the image of the lagoon is polymorph, and it corresponds to the polycentrism of the archipelago itself. Lagunalonga is therefore a cultural cabotage dedicated to the “polymorph plant” (Braudel, 1968) of the Venice lagoon, thus a series/succession of sites that resemble the slow rhythm of the lagoon boats. It is as well dedicated to rediscover museums of material culture, production, and environment. Addressed to both citizens and tourists, Lagunalonga makes the lagoon` sites becoming gateways to the local cultural heritage, as well as to the industrial production related to the specific territory.


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